پانکراس مصنوعی و بهبود کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

21 نوامبر 2016- یک تحقیق جدید نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پس از درمان با پانکراس مصنوعی در بیمارستان به کنترل قند خون بهتری دست یافتند.

 در این تحقیق 40 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 با سیستم حلقه‌ی بسته‌ی انسولین(پانکراس مضنوعی) به عنوان بخشی از یک  تحقیق 3 روزه تحت درمان قرار گرفتند.

پانکراس مصنوعی لوپ بسته با نظارت بر مقدار قند خون، میزان انتشار انسولین به خون بیمار را تنظیم می‌کند و نیازی به  اندازه‌گیری قندخون با گلوکومتر و تزریق دستی انسولین ندارد.

تمام شرکت کنندگان در این تحقیق قبل از شروع مطالعه تحت درمان با انسولین بودند، این تحقیق بر روی بیماران در بیمارستان ادنبروک کمبریج انجام شد. نیمی از بیماران تحت درمان با پانکراس مصنوعی و نیمی  دیگر به درمان استاندارد تزریق انسولین بصورت دستی ادامه دادند.

 در افراد تحت درمان با پانکراس مصنوعی مقدار قندخون بیماران در 60 درصد از زمانها در محدوده‌ی هدف بود در حالیکه افرادی که تحت تزریق معمولی قرار داشتند، تنها در 38 در صد از زمانها قندخونی در محدوده ی هدف داشتند. در هیچ یک از دو گروه، هیپوگلایسمی و کتواسیدوز  دیابتی گزارش نشد.

 این پژوهش توسط آزمایشگاه‌های تحقیقاتی متابولیک دانشگاه کمبریج انجام شد و در مجله ی The Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر گردید.

 دکتر Hovorkaمحقق ارشد این پژوهش گفت: پانکراس مصنوعی قادر به تحویل انسولین بر اساس  نیاز بدن بیمار است و از آنجائیکه توسط مطالعات بالینی تایید شده است، می تواند نتایج سلامت بیماران را بهبود بخشد.

او افزود: ما در تحقیق اخیر از سیستم لوپ بسته برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بستری در بیمارستان استفاده کردیم، کنترل قند خون در بیمارستان غالباً کمتر از حد مطلوب است و هدف ما بهبود کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است که به دلایل مختلف از جمله عوارض دیابت در بیمارستان بستری هستند.

 دکتر Hovorkaگفت: چالشی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تمایل به استفاده از سیستم لوپ بسته (پانکراس مصنوعی) دارند با آن روبرو می‌باشند، هزینه ی آن است که در آزمایشات  بالینی بزرگتر اثر بخشی هزینه‌ی آن به تصویر کشیده شده است. او همچنین گفت: ما به تولید سیستم های پانکراس مصنوعی تجاری، برای افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 نیاز داریم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/artificial-pancreas-improves-blood-glucose-control-in-type-2-diabetes-95189865.html